Een fiets dragen zonder handen

Het hebben van een fietsendrager maakt het leven een stuk gemakkelijker. Bij noodweer zal deze goed van pas komen. Met een onvergefelijk klimaat is een fietsendrager erg handig. Wanneer je naar de fietsenmaker moet is een fietsendrager ook een vereiste want je kan in sommige gevallen de fiets niet meer gebruiken om bij de fietsenmaker te komen. Een aanhanger is een optie maar deze is gelijk lomp groot. Een fietsendrager is veel eenvoudiger, zowel om deze te sjouwen als het feit dat je deze achterin de kofferbak kan zetten als je de fiets ergens ophaalt. Je kan met een standaard B rijbewijs deelnemen aan het verkeer met een aanhanger met een maximaal gewicht van 750 kilo. Een fietsendrager wordt niet beschouwd als aanhanger.

Sluit de fietsendrager goed aan

Net als een aanhangwagen moet de fietsendrager voorzien zijn van stroom. Dit is bedoeld om de knipper- en remlichten van de drager te laten functioneren. De normale fietsendrager ontneemt het zicht op deze lichten van de auto. Voor deze reden moet je zorgen dat deze aangesloten is aan de accu van de auto. Dit doet men veelal via een 7 of 13 polige stekker. Meeste fietsendragers worden geleverd inclusief één van deze twee stekkers. Met een caravan of boottrailer ziet men een 13 polige stekker omdat deze meer verlichtingsmogelijkheden biedt. Een 7 polige stekker is met name voor de basisverlichting, knipper- en remlichten, ideaal voor een simpele fietsendrager. Een 13 polige stekker voorziet van meer verlichting zoals achteruitrij- en mistverlichting. Vanzelfsprekend moet je auto een trekhaak hebben om een fiets te kunnen dragen.

Autorijden met een fiets

Een fiets dragen bespaart veel moeite bij regenbuien. Op vakantie kan je zin krijgen om te gaan fietsen. In sommige gevallen is de fiets niet goed vast gezekerd en daardoor moet je je rijgedrag aanpassen. Een fiets steekt altijd uit in de breedte van de auto. Daarom is je zicht minder in je achteruitkijkspiegel en zij spiegels. Wanneer je veel geschommel ervaart moet je even controleren of alles goed gaat daarachter. Bij lange afstanden bestaat de kans dat je hier en daar een stukje tolweg gaat zien. Over het algemeen maakt het niet uit of je een aanhanger of fietsendrager hebt. In Frankrijk bijvoorbeeld, geldt bij de tol een maximale hoogte voor de auto-extensie van 2 meter, gemeten vanaf de grond. Als deze hoger is dan 2 meter, dan val je in klasse 2 voor de tol en betaal je dus meer. Bekijk de categorie over installaties voor meer technische tips.